Welke framemaat is voor mij geschikt?

 

Na het winterseizoen stappen veel schaatsers massaal op de racefiets en/of mountainbike. Net als bij schaatsen en skeelers is het belangrijk dat de fiets goed past.  Het volgende document kan helpen bij het kiezen van de juiste framemaat voor je nieuwe fiets.


Skeelers: Het wisselen van de wieltjes

 

Met al die zoevende kilometers asfalt in een seizoen, moet er zo nu en dan wel aandacht besteedt worden aan het skeeler materiaal. Vooral de wieltjes hebben het zwaar te verduren.  Regelmatig “wisselen” is daarom van belang. Op de volgende pagina het hoe en waarom van dit “wisselen”…


Lagers & “ABEC”

 
Bron: www.heinsschaatsshop.nl  

ABEC is een industriële normering die iets zegt over de lagerkwaliteit. Of eigenlijk: zou moeten zeggen. Helaas is de ABEC-normering onbeschermd. Bovendien wordt de ABEC-normering alleen door Amerikaanse fabrikanten gebruikt, terwijl er in Europa en Azie fantastische lagers worden gemaakt zonder ABEC-aanduiding. Het merk lagers is vaak belangrijker dan de ABEC waarde. SKF en Swiss lagers zijn erg goed.Het ABEC systeem kent gradaties van 1,3,5,7, en 9. Hoe hoger het ABEC-cijfer, hoe krapper de toleranties zijn, waardoor het lager aan hogere precisie eisen moet voldoen. Precisie en krappe toleranties zijn een vereiste om lagers onder zeer hoge toerentallen te kunnen laten functioneren. Het gaat dan om apparatuur waarbij toerentallen van 20 – 30.000 omwentelingen per minuut (RPM) gebruikt worden. Voor dergelijke apparatuur is een ABEC 9-lager zonder meer geschikt. Echter iemand op skeelers waarvan de lagers 20.000 omwentelingen per minuut maken zou sneller rijden dan 200 km per uur! De gemiddelde snelheid van skeeleraars ligt rond de 30 km/pu, dus het aantal omwentelingen van je lagers zou -afhankelijk van de diameter van je wielen- om en nabij de 1500 en 4700 RPM liggen. Dus een lager met een dermate grote precisie is volkomen overbodig voor skeeleraars. De dimensies en toleranties die de ABEC standaard voorschrijft hebben betrekking op de diameter en de breedte van het loopvlak waarop de kogels liggen, alsmede de vorm en de gladheid van het oppervlak van dat loopvlak. Het ABEC systeem houdt zich niet bezig met zijwaartse belasting, schokbestendigheid, materiaalkeuze en -kwaliteit, smering, kwaliteit van de kogels, kogelhouders, de ruimte tussen de kogels onderling, de ruimte tussen de kogels en het loopvlak en eisen met betrekking tot het onderhoud. Dit zijn echter allemaal belangrijke eisen voor skeelerlagers.


Modelleren Thermoplastische schoen

 

Bron: www.viking.nl  

Benodigd is een föhn van min. 500 Watt, of een hete-lucht pistool c.q. verfstripper.  De plaats waar de schoen moet worden gemodelleerd, met de föhn/blower verwarmen op een  afstand van 6 à 7 cm. De föhn/blower steeds blijven bewegen, anders verbrandt het leer !!!  Voel dan met de hand aan de binnenkant van de schoen of de warmte geheel door het leer is  getrokken. Is de plek op temperatuur, dan de schoen aantrekken, de veters losjes aanrijgen en ± 5 minuten gaan  staan.
Daarna gaan zitten en de schoen verder laten afkoelen, waarna hij kan worden uitgetrokken.Zonder deze behandeling knellen de schoenen bij de meeste mensen aan de buitenkant van de voet.  Op deze wijze kunnen ze geheel naar het model van de voet worden gevormd.


Het slijpen van noren

 

Als hulpmiddel bij het plannen van slijpbeurten vind je hier een slijpschema. De meesten van ons hebben een bepaalde routine om hun schaatsen te slijpen (voor de wedstrijd, na elke vier keer trainen, etc). Dit schema helpt je dit in de gaten te houden.  Uit eigen ervaring: handig als je meer dan alleen je eigen schaatsen bijhoudt !  Let op: opmaak is standaard EXCEL. De bladen zijn beveiligd. Op het eerste werkblad staat een leeg schema, op het tweede een voorbeeld.